Self-portrait with heraldic family weapon
Het zelfportret van 2015 heb Ik geschilderd in Daler-Rowney acrylverf, het blauw en bruin zijn gemengde kleuren. De zwarte romp is een ontwerp, gebruikt bij het portret van Gilbert & George - ooit een abstracte kop, getekend op computer en het origineel gespiegeld, en pas jaren later, in 2013, gezien dat het wat had van Gilbert & George toen ik hen laattijdig ontdekte bij de Herbert Foundation aan de Coupure.
Het blauw van het hoofd symboliseert mijn weelderige haardos, een gezicht is er niet vandaar een witte vlek.. Ik pleeg te zeggen dat ik "niets en niemand" ben (zoals mijn familie het wilde), zo heb ik ook jarenlang het Italiaaanse "uomo senza volto" of "man zonder gezicht" als codenaam gebruikt.
Een wapenschild bij een portret werd vroeger weleens geplaatst bvb bij het portret van Jan Parmentier uit 1627 dat deel uit maakt van de collectie van het Sint-Janshospitaal in Brugge. Mijn heraldisch familiewapen, ook een witte vlek met bruine rand, is een metafoor verwijzend naar familieverhalen uit het verleden met een existentiële impact op het heden.
Portretten schilderen is niet mijn specialiteit maar ik heb mijn eigen portret - vanitas vanitatum - wel laten maken door Koen Pattyn in olie op doek, anno 2013, door Sarah Melloul in acryl op doek, anno 2018 en door Helena Cnockaert in een textielwerk, anno 2019.
juli-sept. nummer 2020
Jan Theuninck was born in Zonnebeke, 7 June 1954. He is a Belgian abstract artist who describes the manipulated life of the multitude. His work is colorful with a touch of minimalism.
జాన్ థెయునింక్ / چان ثيونينك / ヤン・テューニック / Ян Тёнинк / 贾恩·瑟尼克 / 얀 토이닝크 /
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.